Monday, August 9

Nyonya, saya mahu makan tunggu azan tau, mau buka puasa!!

Kereta pinjam itu aku gerakkan dari satu jalan ke jalan yang lain. Dari simpang ke simpang.Di kiri dan kanan jalan tersusun deretan rumah kedai yang kebanyakkanya tidak bernyawa. Kertas iklan "To Let" tersusun menghias roller shutter bagi yang masih belum diberi nyawa. Satu tahun dari sekarang aku pasti tempat ini akan sesak, akan huru hara biarpun pada Ahad, pasti tidak akan seperti hari ini. Dan aku ditemani dengan perbincangan bersama Lelaki Femini Putrajaya yang duduk disebelah aku. We talk about money, drugs, girls, art, sex, and Chicharito. He did awesome last nite anyway. And I'm not going to talk about what had been talked between us.

Sampai dihadapan satu kedai, aku tergamam. Macam budak-budak first time tengok kapal terbang depan mata. Atau ibarat budak sekolah yang tercenggang kekaguman mendengar akan sejarah kehebatan Liverpool dari cerita-cerita pengharapan pakcik-pakcik tua mereka. Ibarat pengantin lelaki yang kagum akan..... I was stunned.

Minum sebanyak mana hanya untuk 20 ringgit. Dari Isnin ke Ahad. 6 ke 7 petang. Dan lambang tulisan Calrsberg yang dulunya menaja Kelab Liverpool menjadi model/latar belakang/product/penaja. That was cheap. Memang rugi menaja Liverpool ni agaknya. Macam bufet berbuka puasa pun ada jugak. Tapi tanda halal memang tak ada lah.

Macam bufet buka puasa, gumam aku. Lelaki Femini Putrajaya tergelak kecik.. seperti mengiakan satu penyaksian. Awesome, this is Malaysia. Negara Islam yang pelbagai kaum, bangsa, agama, dan parti politik. Thats why I'm loving it. Kecuali untuk yang akhir sekali. Politic just sucks at any angle I see it.

Tutup pusat maksiat sempena kedatangannya. Semua bangsa harus hormatkan bulan suci ini kata meraka. Sejak tanah aku duduk ni bukan mereka yang punya, sungguh Islamik bunyi mereka. Untuk aku, itu hak mereka, kenapa tidak kita hormatkan? Memang sudah jadi budaya minum itu budaya mereka, kenapa kau susah hati? Sebab kau kena hadir majlis berbuka puasa dan tak dapat kesana kau iri hati?

Teringat waktu aku umur aku sekitar belasan tahun. Seorang pakcik di LRT yang membebel sambil memaki pasangan cina yang menurut butir kata makinya tak reti nak hormat orang puasa. Mulut menjerit bahasa carutan sambil mata menjeling perempuan melayu yang selambak dadanya dibandingkan dengan perempuan cina yang sopan pakaianya.  Hey, thats the challenge dude. Take it or leave it.

Cerita hormatkan hak ini memang aku suka. Yang melayu pertahan hak bumiputera, yang lain-lain pertahan hak demokrasi. Biarpun semangat satu malaysia yang berpadu teguh tak kenal kaum macam gagak di ibukota, bersepah merata-rata. Isu yang satu ini tak akan selesai. Aku rasa geng melayu (baca:aku) terasa sangat sayangkan segala keistimewaan itu. Just admit it, we actually afraid to lose it. Dan geng lain-lain merasa mana demokrasinya negara ini.

Dan kita-kita yang Melayu, bila mereka tak berpuas hati jangan cepat sangat melatah. Biasalah, pasti akan ada yang iri hari. Aku juga iri hati pada mereka. Mereka punya bahasa ibunda yang tak ramai antara kita tahu. Mana pergi semangat satu malaysia bila tak semua bahasa difahami oleh semua rakyat. Tak payah semua, dapat majoriti yang paham pun dah cukup aku rasa. Ada korang-korang sibuk nak protes? Jangan protes suruh mereka guna bahasa kita dan lupakan bahasa mereka. Proteslah suruh jadikan bahasa wajib dekat sekolah-sekolah. Baru budak sekolah boleh layan semua jenis drama dekat tv lepas buat homework. Nak deal talifon dekat Sg. Wang pun senang. Kawtim parking pun tak leceh. Ini tidak, modal kita tak habis-habis cina pengotor berak tak basuh. Hey, diorang pakai tisu tu pun kira bersuci jugak tau!

Politic just suck at any angle I view it.

Thats the only reason I hate about Malaysia. Yang bertelagah antara kaum ini hanya datang dari atas kerusi-kerusi orang politik. Di atas jalan, di kaki lima, di warung kopi, di pub, di tandas awam, di klinik swasta, di stesyen minyak aku lihat rakyat Malaysia yang berbilang kaum ini masih menjalankan kehidupan mereka yang norma. We still need at each other. Jangan tipu korang tak mengeluh bila supermarket tutup masa Tahun Baru Cina. Jangan bohong sampah korang berkutip bila Deepavali. Dan korang nak sangat mamak buka bila Aidilfitri.

Kepada semua kawan dari bangsa lain, aku mintak maaf . Dalam keluarga pasti ada anak emas. Dalam kelas pasti ada murid kesayangan. Dalam sekolah pasti ada teacher favourite. There is nothing that i can do except enjoy all the privillages. Siapa yang tolak tuah. Kan?