Thursday, August 19

(5) Puasa 1431

Sifat Pemurah

Bulan Ramadhan. Memang ramai yang bersedekah. Kalau baca surat khabar, macam tak ada anak yatim yang terbiar. Semua telah digembirakan. Semua dapat berbuka makanan yang sedap-sedap dan yang lagi penting dapat berbuka dengan ahli-ahli politik negara. Sumbangan duit raya pun mesti ada, mesti beratur panjang-panjang lepas tu naik pantas. Muka kena senyum bila tengok kamera, kalau tak gambar tak keluar paper.

Yang bersedekah dekat masjid-masjid untuk jamuan moreh pun ramai. Tambah-tambah lagi kalau masjid sebelah Bazar Ramadhan (ramai yang dah panggil Baram atau pun Param. Kita panggil Haram nak??). Mana-mana karipap, lepat pisang, roti john, murtabak, jagung, tau fu fa, nasi briyani, pulut, yang tak habis terjual, mesti boleh dekat masjid berdekatan atau surau berhampiran selepas teraweh. Bau-bau, ada yang dah basi. Pegang-pegang ada yang dah bertali. Kunyah-kunyah, rasa plastik.

Tapi tiap kali sampai penghulu segala bulan ni, pasti aku akan kena menjawab tiap baris dialog seperti ini:
 "Kalau kau nak, kita boleh kongsi nasi, aku makan nak lapik perut je", atau "Aku tadi terlebih beli nasi, ambik la, aku tahu kau lapar", atau "Maggi aku ada dalam locker, nak aku masakkan??", siap nak masakkan beb. "Nah, pegi beli nasi, lauk ayam kampung goreng dengan gulai lemak telur itik. Beli dua, balance duit ambik. Teh 0 ais jangan lupa, dua". ataupun "Nak McD tak??".

Keikhlasan untuk bersedekah paling ketara datang dari golongan yang tak berpuasa (sesama mereka) sebenarnya.