Tuesday, August 3

Am I???

Am I fat???

Sebaik sahaja duduk, itu soalan pertama yang keluar dari mulutnya. Sudah boleh diagak soalan itu akan keluar setelah dia mengambil sejenak waktu untuk membelek tiap inci tubuhnya secara kasar di cermin besar dalam kedai mamak ni. Soalan ini aku sudah selalu dapat, bukan hanya dari dia, tapi dari yang dulu-dulu. Apa jawapan sekalipun yang aku bagi selalunya masih akan mengundang masalah pada aku.

Selesai buat pesanan, aku tengok muka dia. "Apo nyo??", acuh tak acuh.

Am I fat???

"Yes, u are fat.U are fat before and fatter now"

 "Really??? Oh TuhanKu" jeritnya kecil. Bersambung-sambung dengan rengekan kecil yang bertanya dimana terletak lebihan lemaknya. "Kat mana yang gemuk?? Kat sini? or sini? kat sini gemuk tak?". Aku hirup nescafe perlahan-lahan sambil pandang mukanya. Manisnya. "I want to go for a diet. You kena tolong I". Kali ni tak ada rengek kecil dan suara manja. Nadanya serius. Aku hirup nescafe, kali ni pahit.

"How can I help you with your diet??" Mee Goreng sudah siap sedia untuk dijamah. Perah limau, buang biji.  suapan pertama aku mulakan dengan sopan santun. Hanya untuk suapan pertama sebelum aku menjamah bagaikan seekor babi. Babi menjamah ke??

"Nah, habiskan ni pulak". Aku tak sedar bila nasi goreng ayam dia dah sampai. Tak berusik lagi. "So, is this the way you want me to help you??". Tangan aku dah pegang botol cili sos. "This is good, I can get back my perfect shape soon" bisik hati aku. My perfect round shape actually.

Selesai urusan di kaunter, resit putih dan wang kertas bertukar tangan. Marlboro bertukar tempat. Aku dan dia sudah berada dalam kereta. She driving and me smoking. Menuju ke sanctuary aku. The consecrated area.

"Be ready at 5" ucap dia sebelum aku keluar dari bahang dunia. "Where to?? heaven or hell" aku bertanya setelah melihat jam di tangan yang mana jarum jamnya sudah lepas sedikit angka 4 dan jarum minitnya ngam ngam berada atas no 9. Jarum saat langsung tak kelihatan.

"Titiwangsa, teman I jogging".
"Tak mau la, I just finished two heavy meal. How can i jog??" balas aku sedikit membantah. "Thats why la I nak you ikut sekali. biar u ada 6 pack". 
Ibarat mesingan automatik, "I dulu dah ada 6 pack, tapi sekarang dah habis". Peluru aku pinjam dari AKAB.

"Have fun!!" sambil kenyit mata.