Sunday, August 22

(7) Puasa 1431

Bangun Sahur.

Bagi gua, part ni sebenarnya paling mencabar. Part nak bangunkan gua dari tidur pulak satu cabaran. Kalau tengah couple boleh bawak clash, kalau dah kahwin kesian dekat bini, kalau dah ada anak sampai ke siang la menangis, kalau rumah terbakar.... ok, gua belum kahwin, tak ada anak lagi dan rumah gua belum pernah terbakar. Balik cerita asal. Sahur ni la pun beza puasa kita dengan puasa ahli kitab.

Sambil gua rilek-rilek lepas buka puasa, gua bukak tv, nak layan berita. Ada pulak cerita pasal bangun sahur dekat Sabah. Ramai la orang kampung keluar rumah pagi-pagi buta, ada yang main kompang, main gitar menyanyi siap bagai. Ya, ada lagunya sendiri. Memang macam parade. Siap pakai baju melayu dengan samping. Macam nak pergi sembahyang raya. Makcik-makcik pun ramai yang join, siap pakai mekap. Sungguh berwarna warni. Lepas tu makan ramai-ramai dekat balai raya. Makan buffet!

Kalau dekat kampung gua, lagi sepuluh malam nak raya baru keluar tukang kejutnya. Kadang-kadang bersahut-sahut dengan tukang kejut dari kampung sebelah. Sampai cerah hari pun kadang-kadang tak habis lagi. Kalau dah sibuk letak kabaid dalam buluh, entahkan sahur, entahkan tidak tukang kejutnya. 

Dekat KL, mat rempit tukang kejutnya. Lagi beruntung kalau rumah dekat dengan uptown, downtown, town-town semua ni. Rumah tepi highway,kira bonus.

Kalau ada lagi, nanti kita cerita lain.Gua nak sahur.