Monday, October 4

Oktoberfest 2010

Tiap-tiap tahun dekat Malaysia, masuk je bulan sepuluh, mesti ada yang bercakap pasal bahasa. Sebab bulan sepuluh bulan bahasa. Cuma tahun ni kurang sikit yang bercakap pasal bahasa. Mungkin aku yang tak jumpa, ataupun memang reporter malas nak cover cerita pasal bulan bahasa dekat Malaysia ni. Kalau ada pun yang aku jumpa, cuma berita yang ini sahaja.<-----

Ok,  ape yang Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka cakap tu ada betulnya. Memang laman sosial antara penyumbang terbesar ke arah menjahanamkan bahasa. Sejak dari zaman friendster lagi, di bawak ke zaman myspace, dan kini facebook serta twitter. Memang ini antara medium-medium yang paling senang dan mudah untuk menjahanamkan bahasa. Sekejap, imbas kebelakang lagi sikit, sejak zaman IRC lagi sebenarnya, ASL Pls....

Disebabkan dalam rumah yang lengkap dengan internet ni masih ada lagi yang berbaju putih dan berseluar hijau pada setiap pagi kecuali Sabtu dan Ahad, aku dapat lihat kesan-kesan yang mana kalau dibiarkan, boleh menjahanamkan bahasa pada suatu hari nanti. Kalau setakat terguna pakai singkatan perkataan dalam karangan tak apa lagi, tapi kalau siap boleh pakai Bahasa Inggeris yang siap disingkatkan lagi dalam karangan Bahasa Melayu; Oh!! Ini Serius~.

Gila ke apa, tulis karangan Bahasa Melayu boleh selit-selit perkataan Inggeris yang telah disingkatkan.

Itu dari segi penggunaan Internet. Cara guna yang salah boleh merosakkan bahasa.

Tapi kalau dari segi penggunaan harian, sedar atau tidak, rakyat melayu sendiri dah lama mencuba untuk merosakkan bahasa mereka sendiri. Sampai sekarang aku tak paham, kenapa bila mana Melayu mahu bercakap Cina, secara automatiknya, "Tokei arr.... itu balang lu juai murah-murah saja lor, kasi dikon sikit laa..." Bila Melayu mahu bercakap dengan India, "Dey Macha.... ini kereta luar kasi cuci, itu dalam kasi vakum. Bila Melayu Malaysia mahu bercakap dengan Melayu Indonesia, "Bik, kapan mahu siap makan malamnya?

Memang aku kena akui, aku pun sama.

Kenapa kita tak macam Indonesia, tak kira dekat mana, dengan siapa, bahasa Indonesia mereka tak akan berubah. Kecuali bila mereka sesama mereka tukar siaran pakai bahasa Jawa.

Bahasa Jiwa Bangsa kan??

Kalaulah Cikgu Malek, cikgu Bahasa Melayu aku dulu baca blog aku, tertanya-tanya juga, banyak atau tidak kesalahan tatabahasanya. Entah berapa kali la agaknya tetek aku kena cubit.


p/s: laju betul 2010 ni.