Thursday, November 25

Bukak Api

Cerita 2 Alam keluaran dR. Rozmey, seorang doktor yang mukanya tiap-tiap hari akan keluar dekat surat khabar. Mengambil alih tempat Dr. Angkasawan sebagai doktor paling terkenal dekat Malaysia sekarang, Dr. Fazley pula sempat juga top sekejap baru-baru ni, tapi lepas tu terus hilang gelaran Dr, sekarang ni degan dia-dia sekali aku rasa dah hilang.

Berbalik kepada perihal 2Alam, maklum balas yang aku terima dari orang ramai sangatlah negatif terhadap filem ini.Aku pun tak ingat tajuk filem ni pada awalnya, tapi bila mana tiap-tiap komen disusuli dengan nama dR. Rozmey, baru aku tahu nama filemnya 2 Alam. Promosi bagai nak rak, tapi nama filem pun susah nak lekat dalam kepala. 

Semalam aku buang dalam sepuluh minit aku untuk tonton the making 2 Alam dekat youtube. Yang buat aku terkejut, ramai juga pelakon-pelakon yang hebat-hebat dalam filem ni. Amy Search dan Ramli Sarip pun turut terlibat dengan menyumbangkan suara mereka yang sangat sedap. Dan aku rasa, ini satu-satunya filem yang menggunakan wajah penerbit untuk mengiklankan filem ini berbanding barisan pelakon tu sendiri. 
(Baca: Marketing lu lemah gila bai.)

Sebelum aku cerita pasal jalan cerita, kredit untuk Amy dan Ramli sarip. Lu dua orang otai rock. Abang yang pegang kamera pun aku salut jugak, macam tengok filem Khabir Bakhtiar pun ada juga. Tapi semua tu tak bermakna kalau jalan cerita tak bermakna.

Biarpun aku hanya menonton the making, tapi aku dapat agak bagaimana jalan cerita filem doktor ni. Cerita tentang seorang lelaki yang megubah jantina kepada perempuan, ikut jejak Elton John, perkahwinan sejenis, menjadi seorang yang penisless dan juga boobsvailable. (Cant imagine how the pussy look alike anyway). Kaki parti dan kaki kongkek di kota London. Dipendekkan cerita, watak ini telah melakukan 7 dosa besar dan telah mati.

Dan konflik dalam filem ini timbul sewaktu proses pengebumian watak tadi berlangsung. Macam-macam halangan terpaksa di tempuh oleh orang kampung untuk menguruskan jenazahnya. Dan untuk memudahkan aku buat kesimpulan review aku terhadap the making filem 2 Alam ni, aku dapat simpulkan yang filem ini di adaptasi dari majalah Mastika mana-mana keluaran sejak keluaran tahun 90-an hingga sekarang. Go get one and u will get what I'm trying to say

Kalau nak tengok cerita pasal pondan, google tajuk entry dekat youtube. Cerita pondan berbentuk docu terbaik yang pernah terhasil dekat Malaysia. 

p/s: Suhailah Salam sangatlah tak patut memegang watak pondan.  

Try Azwan Ali next time doc, or maybe u want to concentrate back on your jusmate5.